Tijdens een plechtigheid met minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft baksteenfabrikant Wienerberger in Beerse zijn nieuwe kade langs het kanaal Dessel-Schoten in gebruik genomen. Het gebruik van de waterweg vervangt jaarlijks 4.000 vrachtwagens.

De nieuwe laad- en loskade is 150m lang en 30m diep. Kostprijs: 1,2 miljoen euro, voor 80% betaald door de Vlaamse overheid en de overige 20% door de onderneming. Het bedrijf staat daarnaast ook in voor de uitrusting van de kaai en voor de laad- en losinstallaties. Tegenover die investering staat het engagement van de onderneming om over een periode van 10 jaar een vastgelegde hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren.

Overheid en privé
“Steeds meer ondernemingen geloven in de toekomst van de binnenvaart. En niet enkel op de grote kanalen maar ook op kleinere waterwegen zoals hier,” vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Daarom slaan overheid en privé de handen in elkaar en investeerden sinds 2009 al 58 bedrijven samen met ons in de bouw van een kaaimuur zoals deze. De gestage groei van de binnenvaart geeft de Vlaamse wegen ademruimte. Tegelijk vormt het een bijdrage in de strijd tegen de klimaatverandering.”

Johan Van Der Biest, CEO van Wienerberger België: “Vanuit Beerse worden transporten georganiseerd naar werven in onder andere Vilvoorde en Leuven, en naar een aantal verdelers van bouwmaterialen die bewust kiezen voor deze alternatieve route. Zo vervangt 1 zogenaamde pallet shuttle barge, een innovatief schip dat speciaal werd ontwikkeld om producten op palletten te vervoeren, 10 vrachtwagens. De retourboten vanuit Brussel brengen dan weer gronden naar Beerse om de kleigroeves weer op te vullen.”