Vandaag gaat de Week van de Fairtrade van start. Voor Puro, het Fairtrade-merk van koffieproducent Miko uit Turnhout, vormde dit de aanleiding voor een campagne die bedrijven hun bijdrage laat berekenen wanneer ze Puro-koffie schenken.

Puro staat voor ‘groene’ koffie. De koffiepakjes dragen niet alleen het Fairtrade-label, dat de telers in het Zuiden een eerlijke prijs garandeert. Tegelijk doneert Miko voor elk verkocht pakje een financiële bijdrage aan de natuurbeschermingsorganisatie World Land Trust, die daarmee bedreigde stukken regenwoud beschermt.

Met de impactcampagne kunnen geïnteresseerde bedrijven op de campagnesite zelf hun impact berekenen wanneer ze Puro-koffie gebruiken.

Kleine verandering, grote impact
“Het doel van de campagne is instellingen en bedrijven bewust te maken dat ze door een kleine verandering – in dit geval een ander kopje koffie – een grote en meetbare impact kunnen hebben”, legt Martine Dingemans van Miko Coffee Service uit. “Bijvoorbeeld een bedrijf met zo’n 40 werknemers verbruikt jaarlijks zo’n 25.000 kopjes koffie. Als dat Puro-kopjes zijn, redden ze hiermee enerzijds 1.250m2 aan regenwoud en helpen ze anderzijds om een ontpulpmachine te kopen voor een Peruviaanse koffiecoöperatie.”

De Turnhoutse koffieproducent voert in de campagne 3 ambassadeurs op die nu al Puro-koffie schenken, namelijk Eneco, BOSS paints en Thon Hotels. Met hun medewerking willen ze hun duurzame en bewuste visie uitdragen.

De Week van de Fairtrade loopt van 4 t.e.m. 14 oktober en wordt georganiseerd door Fairtrade Belgium. De organisatie nodigt in deze periode uit om een positief protest te voeren in de vorm van een fairtrade ontbijt, picknick, hapjes en drankjes, enz.