Vrouwen aan de macht bij Voka-Kempen

Vlnr: Leen Binnenmans (Voka-Kempen), Saskia Van Uffelen (Ericsson Belux), Katrien Herdewyn (Elegnano) en Marjanne Moonen (Amu).

Vlnr: Leen Binnenmans (Voka-Kempen), Saskia Van Uffelen (Ericsson Belux), Katrien Herdewyn (Elegnano) en Marjanne Moonen (Amu).

Voka – KvK Kempen geeft het vrouwelijk ondernemen een duw in de rug. Op 21 maart vindt het event ‘Women only’ plaats waar succesvolle vrouwelijke ondernemers komen getuigen. Die bijeenkomst betekent meteen de start van twee nieuwe netwerkgroepen exclusief voorbehouden voor dames. “Vrouwen voelen zich vaak onzeker en dat willen we doorbreken”, zegt Leen Binnenmans van Voka-Kempen.

Voor het event in Den Eyck in Kasterlee zijn drie ondernemende vrouwen uitgenodigd om hun verhaal te vertellen en andere vrouwen te inspireren. Katrien Herdewyn richtte in oktober 2014 haar schoenenlabel Elegnano op. “Ik ben burgerlijk ingenieur van opleiding maar koester al van in mijn kindertijd een liefde voor schoenen”, vertelde ze vandaag – op Vrouwendag! – bij de voorstelling van het project. “Mijn kennis van nanotechnologie en mijn passie voor schoenen bracht ik samen in een eigen bedrijfje. Een eerste collectie bestaat uit damesschoenen die vuil- en waterafstotend zijn. Momenteel werk ik aan schoenen die ook krasvrij zijn. Ik ben pas terug van een grote beurs in Milaan waar ik mijn eerste internationale contacten heb gelegd.”

Vrouwelijke competenties
Saskia Van Uffelen is CEO bij Ericsson Belux, geeft leiding aan een 300-tal medewerkers en staat haar mannetje in deze digitale mannenwereld. “De zogenaamde vrouwelijke competenties krijgen meer en meer aandacht in het bedrijfsleven”, zegt ze. “Doorbrekend denken, mensgericht werken, duurzaam ondernemen. Hoe meer ondernemende vrouwen, hoe succesvoller onze economie.”

Op de happening in Kasterlee worden de hapjes gecreëerd door Marjanne Moonen, uitbaatster van restaurant Amu in Turnhout. In haar restaurant bestaat het volledige team uit vrouwen. “En zelfs onze aankopen probeer ik zoveel mogelijk te doen bij vrouwelijke ondernemers”, lacht ze.

Meer info over het ‘Powerevent Women only’ van Voka-Kempen vind je hier. Nadien gaan twee nieuwe netwerkgroepen van start, één met ervaren ondernemers en kaderleden en een tweede met jonge, startende dames. “De bedoeling is dat ons netwerk van topvrouwen de jongeren onder hun vleugels neemt en zo de nieuwe generatie beloftevolle ondernemers klaarstoomt”, besluit Leen Binnenmans.