export4 op 10 ambachtelijke ondernemers exporteert nu al naar het buitenland. De helft daarvan doet dit nog maar hoogstens 5 jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO Internationaal en DHL Express bij ambachtelijke ondernemers. Meer dan de helft van wie nog niet exporteert, zegt wel interesse te hebben. Maar een gebrek aan kennis en tijd weerhoudt hen.

“Het potentieel aan exporterende ambachtelijke ondernemers is groot. Zij dragen als geen ander het merk België via hun producten de wereld rond. Zij zijn onze ambassadeurs. Het zou jammer zijn, mochten ze omwille van een gebrek aan kennis, tijd of financiële middelen de stap niet durven wagen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Om ambachtelijke ondernemers een duwtje in de rug te geven, ontwikkelde UNIZO samen met partner DHL Express ondersteuning op maat van de exporterende ambachtelijke ondernemer. Met onder andere 35% korting op exportzendingen, een sticker om ambachtelijke zendingen te doen opvallen en adviseurs die ter beschikking staan voor info en advies. “Door hun focus op internationale groei merken we dat KMO’s sneller herleven, het bewijs zien we in die landen zoals Spanje waar tijdens de crisis exporterende KMO’s het verschil hebben gemaakt,” aldus Danny Van Himste topman van DHL Express.

De verkiezing van Belgian Beauties kadert eveneens in dit streven om ambachtelijke ondernemers te ondersteunen in hun exportplannen.