Turnhoutse musea gooien marketing over andere boeg

turnhoutse museaZeg niet langer TRAM 41 maar Archief & Musea Turnhout. Het samenwerkingsverband tussen de Turnhoutse musea kiest voor een nieuwe naam en profilering.

TRAM 41 werd in 2004 in het leven geroepen als afkorting van Turnhoutse Route Archief en Musea. Het samenwerkingsverband omvatte het Nationaal Museum van de Speelkaart, het Taxandriamuseum, het Begijnhofmuseum en het Stadsarchief. De naam verwees naar de vroegere tramlijn 41 die tot de beginjaren 1960 voor de ontsluiting van de regio rond Turnhout zorgde. Het stedelijke TRAM 41 is erkend op regionaal niveau en geniet de steun van de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid.

Verwarring
De naam TRAM 41 veroorzaakte ook heel wat verwarring. Daarom werd een traject opgezet om in overleg met verschillende belanghebbenden tot een nieuwe marketingstrategie te komen. Intussen is dit proces afgerond.

Het samenwerkingsverband krijgt niet alleen een nieuwe naam maar ondergaat ook een herprofilering. Voortaan worden vooral de individuele locaties naar het publiek gepromoot. “Samen vertellen ze het erfgoedverhaal van onze regio, maar elke organisatie heeft een eigen publiek, een eigen karakter”, zegt Ingrid Rombaut, communicatieverantwoordelijke van Archief & Musea Turnout. Het logo verdwijnt eveneens en wordt binnenkort vervangen door symbolen die de eigenheid van de verschillende musea en het Stadsarchief weergeven, gekoppeld aan het merk ‘Turnhout’.