reclameVijfvoudig wereldkampioen motorcross Joël Smets uit Dessel heeft samen met Stefan Geukens uit Meerhout, uitgever van het magazine The Art of Motorcross, en Stefan Everts (10x wereldkampioen) een vlammende open brief geschreven over de teloorgang van hun sport. Daarin hekelen ze onder meer de reclame voor alcohol die volop in het voetbal mag worden gemaakt, terwijl het verbod op sigarettenreclame hun sport een flinke knauw heeft gegeven.

De rellen met gefrustreerde supporters van voetbalclub Antwerp zijn voor de drie de druppel die de emmer deed overlopen. “Het gaat verdorie over een spelletje waarbij 22 spelers op een veld, 11 bij ieder team proberen om de meeste goals te maken. Voetbal, een feest? Als moeders met hun kinderen met gevaar voor eigen leven tussen de mensen die zich fan noemen moeten rennen om geen slaag te krijgen en met de kans om in het ziekenhuis te belanden, dan is het normbesef in ons politiek zotte land helemaal zoek”, schrijven de drie.

Geen draagvlak?
“Voor motorcross is er in ons land geen draagvlak, krijgen we dikwijls te horen. Geen platform? Waarom zou er voor motorcross geen draagvlak zijn? Decennia lang hebben hoogwaardigheidsbekleders, ministers, provinciegouverneurs tot zelfs de koning toe de hand geschud van wereldkampioenen die België mee op de kaart hebben gezet en ambassadeurs waren om ons drietalig land sportief wereldwijd uitstraling te geven. Voetbal is een grotere sport en daardoor is er onder de bevolking een breder draagvlak. Het gaat dus niet zozeer om de sport, maar het gaat om de stemmen van een grote groep.”

“Auto- en motorsport maken inderdaad lawaai. Maar iedere echte liefhebber van de sport werkt mee om het aantal decibels naar beneden te halen. Is er rond voetbalstadions dan geen lawaai? Hebben de omwonenden dan geen last van duizenden mensen die een parking nodig hebben, roepen en zingen?”

“De tabaksindustrie heeft mee aan de basis gelegen dat sporten groot zijn geworden en de overheden bakken vol met geld in hun staatskas kregen gekieperd. Een tiental jaren geleden werd de publiciteit op tabak verboden, een aderlating voor de sport en vele bedrijven die er een inkomen uithaalden.”

“Bier, en niet de variant zonder alcohol, is het bestverkopende product in de meeste winkels en takstations. Is dat een normale gang van zaken? Is het promoten van alcohol bij een sport die volgens de overheid wel een draagvlak heeft om te bestaan, dan het juiste signaal naar onze kinderen die een volgende generatie op de wereld gaan zetten?”

“Vijftig jaar geleden was België bezaaid met geweldige circuits om de motorcross sport te beoefenen, nu zijn er nog vijf. Waarom worden de voetbalstadions niet gesloten wegens overlast? Is er dan niet één persoon die ooit al klacht heeft ingediend tegen lawaai rond een stadion? Om een prachtige motorcross omloop te sluiten is er nochtans maar één klacht van een nabije buur nodig om de vergunning in te trekken.”