Toerisme Provincie Antwerpen krijgt de leidende rol in een nieuwe campagne van de 5 Vlaamse provincies om Vlaanderen op de internationale kaart te zetten bij fietstoeristen. Die moeten worden gelokt met 3 thema’s: bier, Vlaamse meesters en Vlaamse toppers. “Dit project biedt veel kansen voor lokale ondernemers”, aldus TPA.

Fietsvakanties zitten in de lift, zeker wanneer ze worden gecombineerd met nationale of regionale blikvangers. De Donauradweg naar Wenen en de wijnroutes in Bourgondië of de Loirestreek groeiden de jongste jaren uit tot publiekstrekkers.

De nieuwe werkgroep Fietsvakanties Vlaamse Provincies wil van Vlaanderen een topbestemming voor de meerdaagse vakantiefietser maken. Over 3 jaar moeten de inspanningen concreet resulteren in een ruim aanbod aan fietsvakanties, met een stijgend aantal boekingen tot gevolg. De Vlaamse provincies trekken een budget uit van 378.625 euro. Toerisme Vlaanderen subsidieert met ruim 200.000 euro. Een projectmedewerker van Toerisme Provincie Antwerpen coördineert het project 3 jaar.

Internationale markt
De Vlaamse provincies zullen zelf geen fietsvakanties ontwikkelen of verkopen, maar hun knowhow delen met vakantiespecialisten in binnen- en buitenland: van touroperators tot populaire routeplatformen. De werkgroep en de vakantiespecialisten zullen samen fietsvakanties uitwerken rond de thema’s bier, Vlaamse meesters en Vlaamse toppers. Touroperators en Toerisme Vlaanderen zullen die vervolgens op de internationale markt promoten.

Tijdens het kick-offevenement in Stadsbrouwerij De Koninck in Antwerpen bleek dat de markt van de meerdaagse fietsvakanties in Vlaanderen een enorme economische groeimarge heeft. Gedeputeerde voor Toerisme Bruno Peeters ziet veel kansen voor lokale ondernemers: “De provincie Antwerpen heeft een rijke biertraditie, met zowel internationale spelers als dynamische huisbrouwerijen. Het initiatief biedt ook heel wat mogelijkheden voor uitbaters van logies en horeca in de buurt van het fietsknooppuntennetwerk. Bedrijven die diensten zoals fietsverhuur aanbieden, kunnen eveneens hun graantje meepikken. Kortom, een veelbelovend project waar zowel de toerist als de ondernemer beter van wordt.”