De provincie Antwerpen noteerde in 2016 655.000 aankomsten van binnenlandse vakantiegangers, goed voor 1,65 miljoen overnachtingen. Dat is een groei van respectievelijk 5 en 3% tegenover 2015. Het aantal toeristen vanuit het buitenland – vakantie en zakelijk – ging daarentegen achteruit: 6,2% in aankomsten en 1,2% in overnachtingen. “Samengeteld komen we uit op een status-quo”, zegt Gilles Facon, directeur van Toerisme Provincie Antwerpen.

Reden voor de daling van het aantal buitenlanders zijn de terroristische aanslagen in Brussel. “We hoorden van hotelhouders dat ze meteen erna kampten met annuleringen en er kwamen ook geen nieuwe boekingen binnen”, legt Facon uit. “Dat heeft zich geleidelijk aan hersteld. Daarnaast zagen we dat zakelijke reizigers extra nachten boekten om zeker te zijn dat ze hun vliegtuig of treinverbinding haalden en dus rekening hielden met de controles.”

Een maand na de aanslagen maakten de vijf Vlaamse provincies en Logeren in Vlaanderen vzw 250.000 euro extra vrij om vakantie in eigen land te stimuleren en de toeristische ondernemers te ondersteunen. De dip in het internationale toerisme creëerde kansen voor de binnenlandse markt. Bovendien gaven ondernemers aan dat het segment van het binnenlandse toerisme nog heel wat groeikansen bood.

Budget verhoogd
De 5 provincies zetten dit jaar hun inspanningen verder en verhogen het gezamenlijk budget tot 400.000 euro. De campagne van 2017 omvat het gratis magazine ‘In Vlaanderen’ op 700.000 exemplaren, 30 video’s die op sociale media verspreid worden en 30 onlinereportages. Door die mediamix willen de provincies een zo breed mogelijk publiek aanspreken.

Gedeputeerde van Toerisme Bruno Peeters: “Volgens reisexperten wordt vakantie dicht bij huis in 2017 een heuse trend. Met deze campagne spelen we daar perfect op in. We reiken de Vlaming concrete suggesties aan voor een deugddoende trip in onze regio’s en kunststeden.”