knutselarijDe kinderen staan weer voor 2 maanden vakantie. Dat bracht Sofie Clijmans op het idee om deze zomer workshops te organiseren en op die manier haar omzet op te krikken. Vorig najaar startte ze met haar hobbywinkeltje Knutselarij in Vosselaar. Haar vaststelling na ruim een half jaar: de prijs per artikel ligt tamelijk laag waardoor je veel klanten moet hebben om uiteindelijk wat in je kassa te krijgen.

Sofie startte haar zaak vanuit haar passie voor boetseren en kleien en creatief bezig zijn in het algemeen. Haar man Kurt legde zich vroeger toe op kalligrafie. “Ik heb een tijd gewerkt op de facturatiedienst van een bouwbedrijf en werk nu nog deeltijds in onze reinigingsfirma K&S Service samen met mijn man”, vertelt Sofie. “Maar ik wilde iets doen met mijn passie en feeling voor knutselen.”

Rollercoaster
Het koppel verbouwde eigenhandig de garage en richtte die in als knutselwinkel. “Tot nu is het een rollercoaster van emotie en inspanningen geweest en zoeken we manieren om de mensen Knutselarij te laten ontdekken”, weet echtgenoot Kurt Van Eyck. “Het kan beter”, antwoordt Sofie op de vraag hoe het intussen loopt. “Ik verkoop papier, diertjes, een pak klei en dat zijn allemaal kleine bedragen. Je moet al veel volk in de winkel krijgen om wat omzet te draaien. Daarnaast krijg ik ook bestellingen van instellingen en scholen. Dat begint meer en meer.”

Tegelijk timmert ze verder aan de weg. “Ik heb deelgenomen aan de Roefeldag in de gemeente en pas 2 workshops georganiseerd. Dat is zeer goed meegevallen. Tijdens de zomer heb ik nu 12 workshops ingepland. Ik stond pas op de braderij in Vosselaar en ben daar in contact gekomen met clowns die me voorstelden om mee kinderworkshops te organiseren op evenementen.” En zo is Sofie, net als elke startende ondernemer, voortdurend op zoek naar opportuniteiten.