Staalbeton uit Rijkevorsel, dat deel uitmaakt van de bouwgroep Van Roey, transporteert de komende weken 255 prefabelementen met een totaalgewicht van 3.000 ton via het kanaal naar Antwerpen. Het is de eerste keer dat de onderneming gebruik maakt van de waterweg voor de levering van afgewerkte producten. In dit geval worden 98 vrachtwagenritten uitgespaard.

Staalbeton ligt aan het kanaal Dessel-Schoten en maakt voor dit transport gebruik van de kaai van Ebema, aan de overkant van de bug. Van daaruit vertrekken de prefabelementen met het schip naar kaai 901 in de Antwerpse haven, net voorbij de Zandvlietsluis. De elementen zijn besteld door Hye uit Kruibeke en worden gebruikt om een stuk kaaimuur te dichten die vroeger werd gebruikt voor het laden en lossen van roll-on-roll-offschepen.

Werking optimaliseren
Marc De Beuckeleer, algemeen directeur: “Bij Staalbeton vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid op te nemen wat betreft mobiliteit en duurzaamheid. Voortdurend bekijken we binnen ons bedrijf hoe we onze werking kunnen optimaliseren.”

Recent vertrok een eerste schip richting Antwerpen. Voor de totale levering worden 7 schepen ingezet die telkens een 40-tal elementen aan boord krijgen. De laadcapaciteit van 1 schip staat gelijk aan 14 vrachtwagens.

Fons Van der Keelen, verantwoordelijke prefabbeton: “Meedenken met de klant is onze sterkte. Hye was als klant meteen akkoord met ons voorstel om het transport over het water te organiseren. Een mooie illustratie van een eerste geslaagde samenwerking.”

Na dit proefproject zal Staalbeton dit type levering voorstellen bij andere klanten.