Wanneer je binnenkort een telefoontje krijgt voor een enquête, dan zou dat wel eens een gedetineerde kunnen zijn. Callcenter SoServices uit Turnhout schakelt gedetineerden uit de gevangenis van Beveren in voor een markt- of tevredenheidsonderzoek. Het project loopt in samenwerking met Cellmade, de organisatie binnen de FOD Justitie die zich bezighoudt met werk voor gevangenen.

Doel van het project is mensen vaardigheden bijbrengen in functie van een re-integratie in de maatschappij. Daarnaast is callcentermedewerker een knelpuntberoep. Mogelijk kunnen de betrokkenen na hun vrijlating terecht bij het Turnhoutse bedrijf. Voor het werk in de gevangenis ontvangen ze een vergoeding waarmee ze spullen uit de gevangenisshop kunnen kopen of slachtoffers terugbetalen.

“We hebben een zware investering gedaan om nieuwe software te maken”, zegt Gentil Noens van SoServices. “Die moet beantwoorden aan de veiligheidsregels die in de gevangenis gelden. Economische motieven waren niet de eerste reden waarom we hiermee wilden starten. Het is eerder gegroeid vanuit ons sociaal-maatschappelijk charter.”

Uitbreiding mogelijk
Het opbellen gebeurt aan de hand van telefoonnummers die de gevangene op een computerscherm krijgt en daar vindt hij ook de vragenlijst. Gedetineerden die wilden deelnemen, werden eerst aan een grondige screening onderworpen. 5 mensen werden uiteindelijk weerhouden om de job uit te voeren. Bij een positieve evaluatie worden later nog meer gevangenen tewerkgesteld.

SoServices biedt 2 soorten diensten aan. So Call is een facilitair contactcenter dat in opdracht van andere bedrijven telefonische opdrachten uitvoert. Onder de naam So Collect vallen de activiteiten binnen creditmanagement.