zembro horlogeDe Digitale Woonassistent uit Turnhout, een initiatief van thuiszorgondernemer Marc Driesen, krijgt er een belangrijke partner bij. Gebruikers van de slimme polshorloge Zembro kunnen binnenkort een beroep doen op de 24/24 zorgcentrale die beide partijen samen opzetten en op haar beurt de hulp van derden inroept. De Digitale Woonassistent is zelf pas opgericht in juni jl. en spruit voort uit Z-org, een dienstverlener in de zorgsector.

“De mensen van Zembro hebben onszelf gecontacteerd”, vertelt Marc Driesen. “Ze waren op zoek naar eenzelfde systeem dan wij al hadden. Het leek hen verstandiger om met ons samen te werken dan zelf een centrale op te richten.”

De Digitale Woonassitent is enerzijds een contactcenter voor eigenaars van serviceflats en assistentiewoningen en biedt anderzijds een zorgcentrale aan die 24 uur op 24 wordt bemand. Bijvoorbeeld in geval van nood wordt de familie of verpleegkundige van de klant verwittigd.

Marc Coucke
Het Zembro-horloge is een personenalarm dat senioren verbindt met hun kinderen, familie of zorgverstrekkers. Het biedt hen de mogelijkheid om snel alarm te slaan, mochten ze in de problemen komen. Het idee is ontstaan na een gezamenlijke zakenreis van een 20-tal Belgische ondernemers naar San Francisco in september 2013. Die reis inspireerde hen om samen iets te ondernemen in de geest van Silicon Valley. Het bedrijf achter Zembro, de start-up Uest nv, kreeg een financiering van verschillende prominenten uit de Belgische ondernemerswereld, waaronder Marc Coucke.

Het team dat in Turnhout de zorgcentrale bemant, bestaat momenteel uit 6 personen, maar Marc Driesen denkt snel te zullen groeien naar een 15-tal medewerkers.