Anderhalf jaar geleden gingen Jan Latet en Roy Quinten van start met Qulaco, een producent van prefabbeton. Ze huurden daarvoor een hal in Geel. Op dit moment hebben ze 9 medewerkers in dienst en zijn ze op zoek naar een 10de. “Nooit gedacht dat we zo snel zouden groeien”, zeggen de 2, die dit jaar de kaap van 2 miljoen euro omzet willen bereiken.

Jan en Roy kenden mekaar van bij hun vorige werkgever, die in dezelfde sector actief is. “Roy werkte daar als tekenaar en ik heb ook altijd in de betonsector gewerkt, de laatste 2 jaar bij hetzelfde bedrijf als productieleider”, vertelt Jan. “We hadden een andere visie dan de eigenaar, maar deelden onderling wel dezelfde visie. Daarop hebben we de stap gezet naar een eigen zaak.”

Qulaco produceert zichtbeton en architectonisch beton met een hoge afwerkingsgraad. In de praktijk gaat het vooral om gevelpanelen en terrassen. “Zowel grote als kleine aannemers zijn klant”, zeggen de 2. “En wat belangrijk is: vanaf dat klanten bij ons zijn gekomen, zijn ze ook gebleven.”

Planning handhaven
Hoe ze hun sterke groei verklaren? “We hebben ons de vraag gesteld wat de frustraties zijn die klanten ervaren bij andere leveranciers. En dat zijn kwaliteit, communicatie en planning. Wij spelen vooral in op die punten. Dat houdt in dat we eerlijk zijn tegen de klanten. Wanneer we voor een opdracht de gevraagde planning niet kunnen halen, zullen we dat op voorhand zeggen en vragen of ze kunnen wachten. Kan dat niet, dan mogen ze elders gaan. Wij willen niet inboeten op de kwaliteit.”

De zaken draaien dermate goed dat het bedrijf intussen op zoek is naar een 10de werknemer, een bouwkundig tekenaar. Op langere termijn denken de zaakvoerders al aan een eigen locatie in de plaats van het huurpand in Winkelomheide waar ze momenteel zijn gevestigd.