terreurNiet alleen in de grootsteden als Brussel en Antwerpen lijden handelaars en horeca-uitbaters flinke omzetverliezen door de voorbije terreuraanslagen. “Maar ook ondernemers in de Kempen, het Meetjesland of de Westhoek melden dat ze een grote impact ondervinden”, zeggen Unizo en Horeca Vlaanderen in een gemeenschappelijk persbericht na een rondvraag bij 705 ondernemers, voornamelijk in de horeca en retail. 4 op 10 ondernemers verwacht ook nog de komende maanden omzetverlies te lijden of boekingen of aankopen te mislopen.

“Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de Kust tot in Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een lange periode”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. De impact op de horeca blijkt iets groter dan in andere sectoren. Zo geeft 7 op 10 horeca-uitbaters aan economische schade te hebben geleden, terwijl dat in andere sectoren 60 procent is. Het omzetverlies is dan weer lager dan in de retail.

Imagocampagne
“Horecazaken voelen de impact ook op langere termijn. Langs de ene kant zijn er de annuleringen, maar ook de boekingen blijven uit”, zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. Om de schade enigszins te beperken, probeert 1 op 5 via commerciële kortingen klanten alsnog over de streep te trekken. Unizo en Horeca Vlaanderen – net zoals ruim de helft van de ondernemers – dringen aan op een grootschalige campagne om het imago van heel België op te krikken. “Toeristen garanderen dat het hier 100% veilig is, kan niet en dat kan nergens ter wereld. Maar we kunnen ze wel tonen dat het in Brussel en de rest van België nog altijd aangenaam is om te winkelen, logeren, eten en drinken en culturele activiteiten te doen”, zeggen beide organisaties. Horeca Vlaanderen en Unizo roepen de overheid maar ook de toeristische instanties en grootsteden op om middelen vrij te maken voor een dergelijke imagocampagne.