De gemeente Herenthout sluit zich aan bij het rijtje van gemeenten dat zwaar verkeer uit de dorpskern weert. Op voorstel van de plaatselijke CD&V keurde het schepencollege een tonnagebeperking vanaf 5,5 ton goed.

Ook de Zuid-Kempense gemeente stelt een toename van vrachtverkeer vast sinds de invoering van de kilometerheffing op de Vlaamse snelwegen op 1 april 2016. In die zin breidt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts binnenkort het rekeningrijden uit naar een reeks gewestwegen. Maar Herenthout is daar niet bij en vandaar dat de gemeente het heft in eigen handen neemt.

Toename
“Sinds de invoering van de kilometerheffing hebben we in de dorpskern een serieuze toename van zwaar verkeer vastgesteld”, zegt schepen Maurice Helsen. De gemeente wil verbodsborden plaatsen voor vrachtwagens vanaf 5,5 ton met een uitzondering voor laden en lossen en voor landbouwvoertuigen. De schepen gaat er vanuit dat de nodige borden tegen begin volgend jaar kunnen worden geplaatst.

Nu meer en meer gemeenten een tonnagebeperking invoeren rijst de vraag waar vrachtwagens straks nog wel kunnen rijden. Of was de invoering van de kilometerheffing toch niet de slimste oplossing?