Miko uit Turnhout, producent van koffie en kunststoffen, draaide in de eerste jaarhelft van 2017 12,4% meer opzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de bedrijfswinst en de bedrijfscashflow gingen omhoog, de nettowinst kende een lichte daling.

De omzet tijdens de eerste 6 maanden van het jaar ging van 95 miljoen in 2016 naar 106,8 miljoen euro dit jaar. Ruim driekwart van de groepsomzet werd gerealiseerd in het buitenland.

Het koffiesegment groeide naar 53,8 miljoen euro omzet, dat is een stijging van 14,4% tegenover een jaar eerder. De sterke groei vloeit voort uit de gestegen verkoop in de meeste thuislanden. Ook de overname van Smiling Faces in Zweden gaf de omzet een verdere duw in de rug.

Het kunststoffensegment haalde een omzet van 53 miljoen euro, een toename van 10,5%. De omzetstijging deed zich voornamelijk voor in Polen en Duitsland, waar een aantal bestaande klanten meer afnamen. De afdeling in Frankrijk begint op dreef te komen met een gestegen verkoop aan een belangrijke Franse voedingsgroep. Vooral de productsegmenten van verpakkingen voor roomijs en salades en schaaltjes voor kant-en-klaarmaaltijden kenden een groei.

Investeringsbudget gehandhaafd
“Over het voorbije halfjaar mogen we tevreden zijn met onze mooie groei van de operationele resultaten, zelfs double digit voor de koffieservice afdeling. Hoewel binnen de kunststof de marges onder druk staan, groeit de omzet er ook met dubbele cijfers, een serieus hart onder de riem. Conclusie is dat we ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro onverminderd behouden, een teken van zelfvertrouwen”, aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.