Nedschroef uit Herentals heeft de kaap van de 2.000 geproduceerde machines overschreden sinds de oprichting van het bedrijf. 1.400 daarvan zijn nog altijd in bedrijf, sommige al meer dan 50 jaar. Het bedrijf produceert machines voor de fabricatie van bevestigingsmiddelen, voornamelijk voor de automobiel- en bouwsector.

“Onze machines maken onder andere schroeven en bouten uit staaldraad zonder dat er hitte aan te pas komt”, legt CEO Marc Van Opstal uit. “Ze persen de staaldraad in de gewenste vorm. De machines zijn alleen interessant voor klanten met enorme volumes. Ze produceren tot 200 schroeven per minuut. Het gaat om investeringen van een paar honderdduizend tot een paar miljoen euro. Wereldwijd leveren wij 30 tot 35 machines per jaar. Duitsland is onze grootste afzetmarkt, met zijn grote auto-industrie. Ook in Detroit hebben wij een servicecenter.”

Het bedrijf kreeg vorig jaar in China de Gouden Schroef, een award voor de Most Admirable Brand. “Vergeleken met de Chinese markt leveren wij topkwaliteit. Hun machines kosten een tiende van de onze, maar de kwaliteit, nauwkeurigheid, snelheid, enz. is natuurlijk niet hetzelfde”, aldus nog Marc Van Opstal.

Beter bundelen
Recent schakelde Nedschroef over naar een nieuw softwaresysteem en schakelde daarvoor TheValueChain uit Kontich in, dat Cloud for Custumor installeerde. “Via C4C kunnen we de status van alle offertes goed opvolgen en de bijkomende informatie na klantenbezoeken structureel bijhouden. Dankzij de koppeling met Outlook is alle mailcommunicatie gebundeld bij elke offerte. Dat is een voordeel. We kunnen de tool ook gebruiken om mailings uit te sturen naar specifieke doelgroepen.”

Bij Nedschroef in Herentals werken 130 mensen waarvan de helft arbeiders en de helft bedienden, vooral ingenieurs.