De Sito Gold van Mora bestaat 50 jaar en dat werd dit weekend gevierd in de fabriek in Mol waar die wordt geproduceerd. Onder leiding van Cora, de actrice uit de reclamefilmpjes, mocht een 40-tal winnaars van de wedstrijd zelf zo’n sitostick proberen te maken. Als beloning kregen ze een 5-gangen snackmenu op een hoogte van 50 meter.

De Sito Gold is een succesnummer van snackgigant Mora, een merknaam van het Nederlandse Van Geloven dat op zijn beurt McCain als belangrijkste aandeelhouder heeft. In de productiesite in Mol, waar een 200-tal mensen werkt, worden jaarlijks 3 miljoen sito’s voor de Belgische markt gemaakt en 1,5 miljoen voor de Nederlandse.

Sito-dames
Aan de sito-productielijn werkt een 20-tal dames die maar liefst 57 stuks per minuut maken. De sito’s worden er gedurende 4 dagen per week geproduceerd. 44 winnaars van een wedstrijd mochten dat zaterdag ook eens proberen en ze kregen een workshop sito-prikken onder leiding van de bekende Cora, al 32 jaar het gezicht van Mora in commercials.

Mora liet in 1968, toen nog onder de naam Saltos, de eerste snacks onder de naam sitostick van de band rollen. Het product bestond toen uit blokje gemarineerd kippenvlees afgewisseld met stukjes ui en een beslag eromheen. Vandaag bestaat de snack uit stukjes kip en kalkoen afgewisseld met zoete ui en een pittig deegkorstje.

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag werd begin dit jaar de Smokin’Sito op de markt gebracht, die eveneens in Mol wordt geproduceerd.