Uitgeversgroep Mediahuis, het moederbedrijf van Made in Kempen, heeft een zeer behoorlijk 2016 achter de rug. De omzet bleef met 398,5 miljoen euro op nagenoeg dezelfde hoogte als vorig jaar, maar het netto resultaat ging 10,7% omhoog, van 19,6 miljoen naar 21,7 miljoen. Het digitale ondernemersplatform Made in laat mooie groeicijfers zien.

Alle nieuwsmerken van Mediahuis (Standaard, Gazet Van Antwerpen, Het Nieuwsblad,…) verkochten in 2016 samen gemiddeld 754.652 exemplaren op dagbasis. De gedrukte versies dalen in verkoop, maar daar tegenover staat een stijging van de totale digitale verkoop met 10%. Die stijging in digitale verkoop stijgt ook in Nederland voor NRC Handelsblad en nrc.next.

CEO Gert Ysebaert: “We zijn tevreden met deze evolutie. Steeds meer nieuwsconsumenten kiezen voor de populaire combinatie digitaal + print. Onze groei komt duidelijk uit de digitale verkoop van onze merken. Het aandeel digitaal ligt bij NRC Handelsblad inmiddels op 28,8%. De digitale verkoop van De Standaard is in 2016 met ruim 20% gestegen en bedraagt nu 17% van de totale verkochte oplage.”

Toonaangevend multimediabedrijf
De advertentiemarkt bleef in 2016 onder druk staan, maar Mediahuis slaagde er in België toch in om de advertentieomzet licht te doen stijgen (+1,1%). Ook de digitale classifieds-merken Jobat, Vroom, Hebbes en Zimmo en het ondernemersplatform Made in zetten in 2016 mooie groeicijfers neer (+ 14%). Vooral Jobat kende een sterk jaar met een groei van 20% in digitaal en een stijging van 11% in print.

Eind 2016 toonde Mediahuis zijn interesse in de overname van de Nederlandse Telegraaf Media Groep, samen met VP Exploitatie. Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf dat ook op lange termijn een leidende rol kan spelen in een sterk veranderend Nederlands-Belgisch medialandschap.