Miko gaat volledig in de plus

Frans Van TilborgDe koffie- en kunststoffenfabrikant Miko uit Turnhout, genoteerd op Euronext Brussel, mag terugblikken op een positief eerste half jaar. De omzet steeg met 1,3% ten opzichte van vorig jaar van 93,8 tot 95 miljoen euro. Ruim driekwart van de groepsomzet werd gerealiseerd in het buitenland. De nettowinst bedroeg 5 miljoen euro, een stijging met 8,3% ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2015.

Het koffiesegment zette in de eerste jaarhelft een omzet neer van 47 miljoen euro. Dit is 3% meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 49,5% in de groepsomzet. Deze stijging vloeit voort uit de gestegen verkopen in de meeste thuislanden. Ook de fusie die eind vorig jaar plaatsvond met Qusotic in Duitsland, gaf de verkoop een verdere duw in de rug.

Het kunststofsegment haalde een omzet van 48 miljoen euro, of een lichte daling met 0,3% tegenover vorig jaar. Dit segment is daarmee goed voor 50,5% van de totale omzet. De omzet bleef stationair omdat de verkoopprijzen afnamen wegens lagere grondstofprijzen. Ook was er een verschuiving in de productportfolio. De gedaalde verkoop in het segment van margarine- en zeepverpakkingen werd gecompenseerd door groeiende verkoopcijfers van verpakkingen voor salades en kant- en klaarmaaltijden.

Zeer tevreden
“Met de resultaten van het eerste halfjaar zijn wij zeer tevreden. Maar dat geeft uiteraard geen garantie voor de tweede jaarhelft. De economische toestand en de grondstoffenprijzen blijven onvoorspelbaar. Het feit dat wij dit jaar al meer dan 21 miljoen euro hebben geïnvesteerd, bevestigt evenwel ons vertrouwen in de toekomst”, aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.