Met ’t Vleesboerke goedkoper een HAPPje gaan eten

marioHet is best leuk om te lezen dat het nieuwe restaurant in je buurt de mosselen in promotie gezet heeft. Of dat je favoriete brasserie gratis koffies aanbiedt. Met HAPP heeft de groep rond de groothandel ’t Vleesboerke uit Herentals een zoveelste aantrekkelijk concept in de markt gezet. HAPP is een heel eigen app die de gebruikers tips geeft in de brede horecasector. “Onze nieuwe initiatieven onderbouwen onze volgehouden expansie”, zegt gedelegeerd bestuurder Mario Vleugels. “Wij realiseerden ook verleden jaar een groei van liefst 12%.”

’t Vleesboerke ziet zichzelf graag als de Colruyt van de groothandel in de voeding. Veel van de ideeën die ontwikkeld worden binnen de groep zitten in dezelfde filosofie als die van de bekende grootdistributeur uit Halle. “Het gaat daarom nog altijd ontzettend hard, zegt Mario Vleugels. “In deze crisistijd worden veel collega’s geconfronteerd met dalende omzetcijfers, wij werken hier nog altijd met double digit groeicijfers.”

’t Vleesboerke is destijds opgezet door vader Roger Vleugels. Dochter Peggy en zoon Mario stapten op 18-jarige leeftijd in het bedrijf en hebben de onderneming sindsdien op versneld tempo verder uitgebouwd. De groep is ondertussen gestructureerd in een holding met daaronder ’t Vleesboerke en nog verschillende kleinere bedrijfjes die principieel allemaal als concept gelanceerd werden en verder uitgebouwd.

Zoals Wings Management & Consulting dat concepten op het vlak van informatica uitdenkt en concretiseert. Zoals HAPP dat in enkele weken tijd een enorm succes boekt. Honderden mensen hebben het systeem al gedownload op hun smartphone en ontdekken er alle promoties mee uit de horeca. HAPP covert vandaag meer dan 10.000 horecazaken.

Maar er is ondertussen ook al langer dinner4you.be, two4one.be of free4kinds.be, evenveel initiatieven die vandaag door vele duizenden gevolgd worden. “Die nieuwe ontwikkelingen doen het formidabel goed”, aldus een enthousiaste Mario Vleugels. “Weet je dat wij vandaag 1,2 miljoen fans hebben op Facebook! Dat wij 690.000 e-mails uitsturen naar onze lezers?”

Dit neemt niet weg dat de kern van het verhaal nog altijd ’t Vleesboerke blijft, de groothandel in voedingsproducten voor de betere horecazaken. ’t Vleesboerke tekent vandaag voor een omzet van 30 miljoen euro. Rond het rompbedrijf draaien dan die vele kleinere bedrijven die van hun kant nog eens 7 miljoen euro aan omzet binnenbrengen maar met z’n allen de groei ondersteunen. Zo is er een eigen vleesverwerkend bedrijf, enkele cash & carry winkels, een eigen softwarebedrijf enz.