De invoering van de kilometerheffing kost aan de transportbedrijven in de provincie Antwerpen bijna 100 miljoen euro. Dat leert een studie van Voka-Kempen. De facturen voor de kilometerheffing bedragen samen 131 miljoen. Trekken we daar het wegvallen van het eurovignet af – samen goed voor bijna 34 miljoen euro – blijft er een kost over van 97,5 miljoen.

“De kilometerheffing kost ons handenvol geld”, getuigt Rocco Cannizzaro, general manager van Transport Hendrickx & Zonen uit Hulshout. “De heffing is weliswaar goed bedoeld maar brengt niet wat de overheid de transportsector voorspiegelde, namelijk minder files. In plaats daarvan moeten transportbedrijven nu veel meer betalen om in de file te staan.”

Ook voor auto’s
“Het bedrijfsleven draagt de kosten van de kilometerheffing maar geniet niet van de opbrengsten”, benadrukt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka-Kempen. “Het Vlaams Gewest haalt uit de kilometerheffing een netto-opbrengst van ongeveer 310 miljoen euro. Daarvan gaat momenteel 100 miljoen naar infrastructuur. Voka eist dat ook de resterende 200 miljoen euro aan mobiliteitsverbeterende maatregelen wordt besteed: de wegeninfrastructuur, missing links, beter openbaar vervoer en het mobiliteitsbudget.” Daarnaast vraagt de werkgeversorganisatie om ook een kilometerheffing voor personenwagens in te voeren. “Want alleen door verplaatsingen van auto’s duurder te maken, zullen overbodige kilometers in de spits worden vermeden.”

“Daar bovenop komt nog eens dat de Belgische wegvervoerder kampt met een enorme loonkosthandicap voor internationale truckers”, benadrukt Hubert Klingels, voorzitter van het Kempisch Verbond der Baanvervoerders (KVB). “Uit een studie van het Franse marktobservatorium Comité National Routier blijkt dat de Belgische vrachtwagenchauffeur de duurste van Europa is.”