Kledingzaak Checkpoint in Mol zorgt opnieuw voor een stunt. Deze kerstperiode laat zaakvoerder Niels Daniels het niet alleen sneeuwen voor zijn vitrine. Nu is zelfs de kerstman met zijn auto in het uitstalraam gereden. “Onze kerstetalage moest dit jaar spectaculairder zijn dan ooit”, zegt hij.

Checkpoint Mol is een herenboetiek in het hogere segment met een 10-tal medewerkers. Al jaren maken ze er een erezaak van om klanten en voorbijgangers te verbazen met spectaculaire etalages. Dit jaar pakken ze uit met een etalage die zelfs in Londen of Parijs de nodige fuzz zou veroorzaken.

Zogezegd door plotse sneeuwval is de kerstman beginnen slippen en met zijn auto in de winkel gereden. De achterzijde bengelt nog boven het voetpad. Om dit effect te verkrijgen is de auto in de helft gesneden en aan beide zijden van het venster geplaatst. Sneeuwmachines zorgen voor extra beleving.

Offline onderscheiden
“De keuze om blijvend te investeren in het fysieke is strategisch weldoordacht”, benadrukt Niels Daniels. “In een wereld van online kan je als kleine retailer je net beter offline onderscheiden. Onze sterkste punten zijn onze eigenheid en creativiteit. We hebben het gevoel dat concullega’s uit de boetieksector uit angst zich enkel en alleen beginnen focussen op het onlineverhaal. Willen we als bescheiden kleinhandelszaak overleven, dan moeten we ons meer en meer toeleggen op omnichannel en dat doen we ook.”

“We beschouwen winkelen als een totaalbeleving. We zien dit initiatief trouwens niet uitsluitend als promotie voor onze eigen winkel. Zo vinden we het geweldig dat er in Mol nog vele andere winkels creatief aan de slag gaan met hun etalage. Deze creatieve concurrentiestrijd tilt Mol als handelscentrum naar een hoger niveau.”

Intussen is voor de zaak al een eerste echte kop-staartaanrijding gebeurd. Een dame die te lang naar de etalage keek, werd aangereden door een achterligger.