Kempense start-up Activ84Health wint Europese prijs

activ84healthDe start-up Activ84Health uit Kasterlee, een spin-off van VITO in Mol, is nog maar een half jaar actief op de markt en heeft al een dikke prijs beet. CEO Roel Smolders mocht deze week in Zwitserland de Smart Ageing Prize van het Ambient and Assisted Living-programma van de Europese Commissie in ontvangst nemen. Het Kempense bedrijfje haalde het van 174 andere internationale inzendingen. Aan de prijs is een geldsom van 50.000 euro verbonden.

“Dat is veel geld voor een start-up”, lacht CEO Roel Smolders. “En we zijn uiteraard enorm blij met de prijs want dit kan voor ons een enorme sprong voorwaarts betekenen.”

Virtueel de baan op
Activ84Health (lees: activate for health) stuurt ouderen virtueel opnieuw de wereld in. Door te trappen op een hometrainer of te stappen op een loopband beweeg je jezelf voort op een scherm dat beelden projecteert van Google Streetview. Kom je aan een kruispunt, dan beslis je via een pijl op een tablet welke richting je uit wil. Het doelpubliek kan op deze manier door straten ‘fietsen’ en ‘wandelen’ die het zich van vroeger herinnert of naar elke plek op aarde gaan. “Het houdt de mensen zowel fysiek als cognitief jong”, zegt Roel Smolders.

“Mijn broer Jan, die directeur is van het woonzorgcentrum Witte Meren in Mol, is ooit met dit idee gekomen. We hebben er ook 2 wetenschappers van de KU Leuven bijgehaald en zijn voor en na onze uren aan het project beginnen sleutelen. Pas eind vorig jaar hebben we een bedrijfje opgericht en in april van dit jaar gestart met de verkoop. Intussen hebben we een 15-tal installaties verkocht in België en Nederland”, legt de CEO uit. Het bedrijfje richt zich in eerste instantie tot woonzorgcentra.

Omdat de basis voor het systeem de beelden zijn van Google Streetview, is het concept enorm schaalbaar. En daar ligt nu de uitdaging. “We hebben al een distributeur in Nederland en gaan nu op zoek naar een goede partij voor Frankrijk en andere Europese landen. Onze toekomst ligt wel degelijk in het buitenland. Daarnaast willen we ons product nog verder ontwikkelen. Er zijn nog heel veel ideeën. We willen van deze prijs gebruik maken om ons internationaal bekend te maken.”