Vandaag verschijnt het boek ‘Gesprekken met 50 West-Vlaamse ondernemers’ van journalist Karel Cambien, die de redactie verzorgt van Made in West-Vlaanderen, een zustersite van Made in Kempen. Het gaat om het vierde boek in een gelijknamige reeks waarin telkens een selectie van vooraanstaande West-Vlaamse ondernemers wordt geportretteerd. De vorige delen verschenen in 2002, 2007 en 2012.

De gesprekken werden geactualiseerd naar 2017 en geven een goed beeld van hoe de CEO’s naar hun bedrijf kijken. Allerlei thema’s worden belicht: corporate strategie, governance, innovatie, HR-beleid, relatie met aandeelhouders en stakeholders, financiële doorlichting, enz. Wie het boek leest, moet misschien niet eens meer naar de Vlerick School voor Management. De ‘hidden champions’ van West-Vlaanderen treden met andere woorden in alle transparantie voor het voetlicht. In die zin kan de bundeling van interviews ook interessant zijn voor de Kempense ondernemer.

Familiebedrijven
De 50 ondernemers komen uit alle hoeken van West-Vlaanderen en  vertegenwoordigen ook de breedst mogelijke waaier aan sectoren. Opvallend is de rode draad doorheen het boek: het gaat op een uitzondering na steevast over snel groeiende familiebedrijven die in hun sector marktleider zijn of dicht bij de top aanleunen. Denk aan Picanol van Luc Tack, aan Vandewiele van Charles Beaudouin, aan Sioen Industries van Michèle Sioen, aan LVD van Carl Dewulf, aan Belgian Pork Group van Jos Claeys, aan Delta Light van de familie Ameloot en aan ruim 40 anderen.

Met dit boek wil auteur Karel Cambien, die aan zijn 17de boek toe is, eens te meer een ode brengen aan het rijk gevulde West-Vlaamse bedrijfsleven. “Het belang van ondernemerschap voor een maatschappij kan nooit genoeg benadrukt worden”, aldus de auteur.

Het boek is verkrijgbaar via boekhandel Theoria in Kortrijk.