PaletcoTijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.

Vandaag: Paletco uit Herentals. Made in Kempen sprak met Frank Boels.

Paletco is producent en leverancier van palletten, kisten en kratten. Het verpakkingsgemak van de klant staat centraal bij alles wat het bedrijf onderneemt. Zo legt Paletco zich, naast efficiënte standaardoplossingen, vooral toe op maatwerk, precies geënt op de specifieke wensen en behoeften van de klantenkring. Op 1 maart 2004 vestigde de onderneming zich in het Industrieterrein ENA21 in Herentals, een strategische ligging op de as Antwerpen-Hasselt, een uitgelezen uitvalsbasis voor het leveren van een breed gamma kwalitatieve palletten, kisten, kratten en maritieme verpakkingen.

Paletco viert dit jaar haar 10 jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen?
Frank Boels: Vooral veel doorzettingsvermogen en een duidelijke communicatie naar alle stakeholders. Jezelf omringen met competente mensen is een must.

Hoe startte het verhaal van Paletco?
Frank Boels: Ik nam de activa van een gelijkaardig bedrijf in faling over en meende koppig een betere, meer lucratieve business te creëren.

Zijn de activiteiten van Paletco anders dan toen het bedrijf startte?
Frank Boels: Onze core business is nog steeds het leveren van tailormade verpakkingen binnen zeer korte leveringstermijnen. We zijn daar enige tijd, marktgedreven, van afgeweken. Intussen is het weer volledige focus op onze originele strategie. We doen ook steeds meer maritieme verpakkingen waarbij meer dienstverlenende activiteiten komen kijken en sinds kort maken we ook meubelen uit verpakkingshout.

Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op Paletco?
Frank Boels: De concurrentie die alsmaar heftiger werd naar aanleiding van de economische malaise. Het aantrekken van een nieuwe commerciële man op de baan zorgde sinds begin 2013 voor een flinke omzetstijging.

Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Frank Boels: Ondernemen is een nog grotere uitdaging geworden, vooral omwille van de administratieve lasten, de mondialisering en de hoge loonkosten.

Wat waren enkele mijlpalen in de geschiedenis van Paletco?
Frank Boels:

  • 2007: investeringen: the sky is/was the limit
  • 2008: eerste tekenen van crisis en uiteindelijke terugval van onze omzet met 35%
  • 2009: bedrijfsbrand
  • 2011: ingebruikname van onze nieuwe gebouwen en daardoor een verbeterde productieomgeving
  • 2013: sterk stijgende grondstoffenkost in een competitieve markt = negatieve marges
  • 2014: begin met Lean implementatie in productieomgeving. Een duidelijke heropleving van de economie en positieve marges doen het leed van 2013 vergeten en geven nieuw elan en plezier in ondernemen.

Op welke realisaties ben je het meeste trots?
Frank Boels: Er nog steeds zijn in zeer competitieve markt, alsmaar sterker georganiseerd en met winstgevende cijfers. Dit is zeker te danken aan onze aparte positionering in de verpakkingsmarkt.

Wat was de grootste uitdaging die Paletco moest overwinnen?
Frank Boels: Klanten aan boord houden na de brand en hen ervan overtuigen dat de continuïteit niet bedreigd werd.

Wat was voor jou het hoogtepunt in de geschiedenis van Paletco?
Frank Boels: De heropening van het nieuwe pand.

Hoe zie je de toekomst?
Frank Boels: Ik zie de toekomst op korte termijn positief in. Op middellange termijn blijft het een uitdaging om de import vanuit lageloonlanden (Baltische staten) het hoofd te bieden zonder in financiële problemen te komen. Op de lange termijn denk ik dat we ons moeten heroriënteren naar maritieme verpakkingen, speciale opdrachten en misschien zelfs naar de markt van leisure tuin- en festivalmeubelen. Alhoewel dit laatste mijns inzien nooit onze corebusiness zal worden, eerder een creatieve zijsprong.

Welke tips heb je voor collega-ondernemers?
Frank Boels: Ethisch ondernemen met respect voor je collega-concurrenten.
Omring je met een sterk kader dat verantwoordelijkheid neemt en uitdagingen niet uit de weg gaat.