Hilde Hanselaer, zaakvoerster van Oude Metalen Harzé in Herentals en recent genomineerd als MVO-professional van het jaar, heeft het consultancybedrijfje MVO Advies opgericht. Daarmee wil ze KMO’s begeleiden in maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Grote bedrijven hebben daar vaak iemand voor in dienst, maar bij KMO’s ontbreekt het meestal aan kennis terwijl de maatschappij meer en meer verwacht dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt ze.

Het ijzer smeden terwijl het heet is, moet Hilde Hanselaer hebben gedacht. Met Oude Metalen Harzé is ze al 10 jaar bezig rond de thema’s binnen Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat leidde recent tot het behalen van een ISO 26.000-(MVO)norm als één van de eerste KMO’s in het land. Daarnaast was ze afgelopen maand 1 van de 3 genomineerden bij de KMO’s voor de verkiezing van CSR Professional of the Year, een prijs die uiteindelijk werd gewonnen door Joost Callens van Durabrik.

Praktijkervaring
“Heel wat KMO’s denken na en doen initiatieven binnen MVO, maar het is niet ingebed binnen hun systeem”, vertelt ze. “Mijn rol bestaat erin om te benoemen wat er al gebeurt, te bepalen hoe ze daarin verder kunnen groeien en hen daarbij te begeleiden. Gezien mijn praktijkervaring denk ik hen goed te kunnen bijstaan. In eerste instantie kijk ik naar KMO’s in de Kempen en vervolgens in heel Vlaanderen.”

Maar waarom zou een KMO maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen? “De 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties worden meer en meer gepropageerd door de overheid. Ook de EU is daar sterk mee bezig. Ik verwacht dat er zelfs wetgeving komt rond bijvoorbeeld het drijven van handel met landen waar corruptie heerst. Ook de maatschappij verwacht dat bedrijven een maatschappelijke rol opnemen.”

Om zich voldoende vrij te kunnen maken voor MVO Advies, worden haar taken binnen Oude Metalen Harzé herschikt.