Er komt voorlopig geen fusie tussen Coöperatie Hoogstraten in BelOrta. Vorig jaar kondigden beide veilingen aan dat ze in die zin gesprekken opstartten. Bij de officiële start van het nieuwe aardbeienseizoen vanmorgen in Hoogstraten raakte bekend dat begin dit jaar de gesprekken zijn stopgezet.

“Het was wellicht te vroeg voor beide partijen”, zegt sales- en marketingmanager Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten. “BelOrta komt zelf uit een aantal fusies. We gaan in eerste instantie werken aan enkele concrete projecten en mogelijk biedt dat een bodem om alles opnieuw te bekijken.”

Aardbeien blijven naar omzet het topproduct, maar daarnaast verhandelt Coöperatie Hoogstraten vooral ook tomaat, paprika en komkommer. Vorig jaar realiseerde de coöperatie een productomzet van 236 miljoen euro en een zakencijfer van 290 miljoen euro, wat een lichte stijging betekent tegenover 2016. 220 producenten zijn aangesloten.

In 2018 viert de veiling haar 85ste verjaardag. In die periode groeide ze uit tot de 2de grootste groenten- en fruitcoöperatie in België. Intussen is de 100ste medewerker in dienst genomen.

Goede doel
Naar jaarlijkse traditie werden symbolisch de eerste aardbeien van het seizoen geveild. Deze eerste kist ging naar Spar-Colruyt group aan 500 euro per halve kilo. De coöperatie verdubbelde de opbrengt zodat Sofie Dumont, ambassadrice van de Stichting tegen Kanker, 8.000 euro mocht ontvangen.

Aankoper Eric Lambinon van Spar-Colruyt Group is verheugd met de aankoop. “We zijn blij om zo mee het startschot te geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden. We zetten volop in op partnerships met lokale producenten. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel, is mooi meegenomen.”