DOMO Elektro uit Herentals heeft zijn eerste beursdeelname in Japan achter de rug. Het was vorige week aanwezig met een stand op een geschenkenbeurs in de hoofdstad Tokyo. “Vanuit Domo China zetten we verdere stappen op de Aziatische markt”, legt exportmanager Patrick Gysel uit.

“Als DOMO is onze verkoop in België altijd het belangrijkste geweest”, doet Gysel het verhaal. “Zo’n 10-15 jaar geleden zijn we ook beginnen exporteren naar landen binnen Europa. Een 20-tal jaar geleden richtten we met een lokale partner de joint-venture Domo China op, aanvankelijk om de kwaliteit van onze producten tijdens de fabricatie op te volgen. Een 5-tal jaar geleden zijn ze ook gestart met het betreden van de verkoopmarkt. Aanvankelijk vanuit Taiwan omdat onze partner van daar afkomstig is, maar later ook in andere regio’s zoals Singapore.”

Europees = populair
“De beurs in Tokyo heeft in de regio een zekere uitstraling en we wilden contacten leggen met distributeurs en invoerders”, gaat de exportmanager verder. “Een nieuwe markt betreden is in beginsel altijd zeer moeilijk. Langs de andere kant zijn Europese merken op dit moment zeer populair bij Aziaten, ook al zijn ze bij henzelf gemaakt. Ze vormen een statussymbool. Op die golf willen we mee surfen.”

“Meer nog dan bij ons wordt in China online gekocht. Ik heb cijfers gezien van Alibaba waaruit blijkt dat 80% mobiel bestelt, dus vanaf hun smartphone of tablet. We zijn trouwens met Alibaba in gesprek om via hun platform in China te verkopen. Zij zijn vragende partij”, aldus nog Patrick Gysel.

Het gamma van Domo Elektro bestaat uit meer dan 300 producten. Het bedrijf beschikt in Herentals over een opslagcapaciteit van 17.000 vierkante meter.