Dit noemen ze een ‘gastronomische kippenkraam’

dsc_6230Zeg niet langer ’t Kipke maar Merosa. Samen met de naamsverandering trekken Ronny Luyten en Sabine Daems, samen met hun dochter Melissa, vanuit Zoerle-Parwijs met een gloednieuwe wagen naar de Kempense markten. Ze noemen die een ‘gastronomische kippenwagen’.

Ronny Luyten: “We bezoeken al meer dan 25 jaar de markten van Heist-op-den-Berg, Mol, Herentals en Westerlo. We staan bekend voor onze lekker gekruide braadkippen en waren de eersten die naast kip ook gebakken spareribs verkochten.”

De nieuwe marktwagen biedt nieuwe mogelijkheden. “De indeling werkten we uit naar een eigen idee, in samenwerking met een Nederlandse wagenbouwer. In totaal duurde het 2 jaar voor dit project klaar was, gevolgd door nog eens 6 maanden opbouw. In de wagen kunnen we garen op lage temperatuur en zijn er 4 kippenspitten. Eens geparkeerd, ontvouwt zich een grote, moderne marktwagen. Koeling en keuken rollen hydraulisch uit. De achterkant transformeert in een overdekt platform.”

Eigen bereidingen
Merosa staat voor Melissa, Ronny en Sabine. “Nieuw is dat we ook ter plaatse op de markt producten zullen bereiden. In onze ‘gastronomische kippenwagen’ maken we onder meer risotto, gelakt speenvarken, Iberico varken en andere recepten”, vertelt Melissa. “De gerechten zijn van de hand van mijn echtgenoot en chef-kok Jess Van Weert, die mee deel uitmaakt van het familiebedrijf. Onder de noemer ‘Easy cooking’ bieden we bereide gerechten aan, klassiek maar ook met een gastronomisch tintje.”

Bestellen kan voortaan ook online. Via een QR-code op de wagen kom je op de website terecht. Vrijdag 4 november krijgt Herentals de primeur van Merosa.