DCM uit Grobbendonk, producent van organische meststoffen en veevoederconcentraten, start volgend jaar met een e-commercecampagne. Dat laat afgevaardigd bestuurder Tom De Ceuster van Group De Ceuster optekenen in een interview met het weekblad Trends. “Maar de handelaar blijft betrokken partij”, voegt hij daar snel aan toe.

“We maken een technisch product, verpakt in zakken van 20 kilo”, aldus Tom De Ceuster. “Dat stuur je niet zomaar op met de post. De pakjesdiensten doen daar moeilijk over. De consument zal rechtstreeks kunnen kopen via het digitaal platform, maar het tuincentrum in de buurt zal altijd betrokken worden bij de aankoop. Wij hebben een heel duidelijk distributiemodel: wij zijn de partner van de vakhandel.”

Herman De Ceuster, afkomstig uit Kasterlee, ging in 1966 van start met het bedrijf. Zijn zoon Tom is sinds 2006 gedelegeerd bestuurder. Dochter Els is verantwoordelijk voor de marketing en PR. Naast organische meststoffen en de dierenafdeling was de groep ook een tijdlang actief in gewasbescherming en biocide. Die tak werd in 2014 verkocht aan de Britse Pelsis Group.

Eerste stappen
Vorig jaar ging DCM een samenwerking aan met Biobest uit Westerlo. Onder het label Naturapy brengt het de natuurlijke bestrijdingsmiddelen van Biobest naar de hobbytuinder via gespecialiseerde tuincentra. Een aantal, zoals levende insecten, kan in de winkel worden afgerekend, vervolgens online besteld, waarna het pakketje ten slotte aan huis wordt geleverd. In die zin bouwde het bedrijf al ervaring op in e-commerce.