Chocoladeverkoop van deur tot deur? Dat is vanaf nu verleden tijd

twerkTwerk uit Herentals, een sociale werkplaats voor en met mensen met autisme, brengt de traditionele fondsenwerving van verenigingen helemaal bij de tijd. Samen met de organisatie Ichtus Vlaanderen ontwikkelden ze de webshop www.chocoladeactie.be, waarmee verenigingen online chocolade kunnen verkopen. Gedaan dus met het deur-aan-deur leuren met wafels, chocolade, taarten en wenskaarten.

Ichtus Vlaanderen organiseerde al enkele jaren een chocoladeverkoop met de FairTrade chocoladeproducten van Twerk. Omdat Ichtus verspreid werkt over heel Vlaanderen, deed ze dat via www.steunonzevereniging.be, een platform van Twerk dat volledig werd opgezet en onderhouden door de doelgroepmedewerkers van Twerk. De opbrengsten van de verkoopsactie werden eerlijk verdeeld tussen beide partners.

Mijlpaal
Dit jaar opperde Ichtus het idee om niet alleen de bestellingen maar ook de betalingen online te doen verlopen. Daarom ontwikkelden de medewerkers van Twerk de website www.chocoladeactie.be. De technische aspecten, de lay-out, de orderverwerking én alle logistieke aspecten van deze webshop worden volledig onderhouden en gedragen door de eigen medewerkers.

“Voor ons is dit toch wel een mijlpaal,” zegt zakelijk coördinator Bart Michiels. “Het is een hele stap gebleken om een echte webshop te maken die volledig in elkaar gebokst is en onderhouden wordt door onze doelgroepmedewerkers. Bovendien toont het aan dat ook een sociale werkplaats of maatwerkbedrijf kan evolueren en innoveren. Deze webshop is een eerste stap in een veelbelovende richting. We hopen via dit platform ook andere verenigingen de kans te geven om extra fondsen te werven. Stilaan zullen we chocoladeactie.be verder uitbouwen, zodat we ons echt inschakelen in de nieuwe economie.”