candycardHet klinkt misschien vreemd maar de Berlaarse chocoladeproducent CandyCard verkoopt sinds de oprichting zo’n 25 jaar geleden amper in eigen land. Daar wil het bedrijf nu verandering in brengen door de opstart van een eigen Benelux-verkoopkantoor, dat in handen wordt gegeven van Turnhoutenaar Dirk Waterschoot.

“Met het label ‘Belgische chocolade’ is het makkelijker om in het buitenland te verkopen dan hier in België”, legt zaakvoerder Frank Hens van CandyCard uit. Het bedrijf produceert niet alleen zelf chocoladetabletten in allerlei maten, pralines, enz. maar beschikt over een eigen techniek om die te ‘bedrukken’ met een logo of een boodschap. Tegelijk creëert het daarvoor speciale verpakkingen. “Wij zijn een B2B-producent”, benadrukt Hens. “Onze belangrijkste markt is Duitsland, waar 60% van onze productie naartoe gaat. De overige 40% is voor Italië, Nederland, Frankrijk en Engeland. We werken er met agenturen.”

Eigen marketing
Met de opstart van CandyCard Benelux zet de producent nu ook in op de eigen markt. “We creëerden een website, zetten in op online marketing. We onderscheiden ons door onze technologie. We zijn in staat om logo’s en boodschappen in een hoge resolutie, dus met een zeer hoge fijnheid, op de chocolade aan te brengen.”

Bij CandyCard werken 6 mensen. In drukke periodes worden die aangevuld met interimkrachten.