iDeliverStappenVdLeveringEuroGijbels Retail Solutions (EGRS) mag voortaan het gewaardeerde ESNC-label gebruiken voor zijn iDeliver-applicatie. De Geelse spin-off van EuroGijbels, een groothandel en distributeur van groenten en fruit, nam deel aan de European Satellite Navigation Competition en bracht het tot in de finale in Berlijn. “Wij hopen dat deze erkenning internationale deuren opent”, zegt Gunter Aerts, COO bij EGRS.

EGRS ontwikkelt mobiele applicaties voor de retail en andere sectoren. In eerste instantie was dat de mobiele bestelapplicatie iSales. Daarna volgde iDeliver, een app die het mogelijk maakt om op een zeer eenvoudige manier distributieactiviteiten op te volgen, zoals track & trace. “De chauffeur kan ermee navigeren zoals met een GPS maar ook informatie ontvangen en terugsturen”, legt Gunther Aerts uit.

Meteen registreren
“Een voorbeeld. Wanneer de vrachtwagen zich in een straal van 200-300 meter van een supermarkt bevindt, geeft de app aan waar de chauffeur precies moet lossen, bijvoorbeeld via die groene deur aan de achterkant. Het systeem zegt vervolgens welke containers of welke paletten moeten worden geleverd. De chauffeur scant die. Gebeurt er een fout, dan klinkt er een geluidje. Nog een belangrijke toepassing is het statiegeld op kratten. Als je weet dat de waarde van de krat geregeld groter is dan de inhoud, besef je hoe belangrijk dit is. Wanneer de chauffeur een palet lege kratten meeneemt, worden die gescand en automatisch geregistreerd. Tegelijk krijgt de klant via mail een bevestiging.”

Gunther Aerts spreekt van een unieke toepassing. “Wij zijn één van de eersten die een Windows 8-telefoon zelf hebben geprogrammeerd. De telefoon is een simpel Lumia-toestel, de toepassing die we ervoor gemaakt hebben, is er eentje voor mensen met dikke vingers, zoals wij onze chauffeurs noemen.” Dertig chauffeurs bij EuroGijbels maken er intussen gebruik van. EGRS wil de twee applicaties verder commercialiseren. “De mensen van Innotek uit Geel hadden ons aangespoord om deel te nemen aan de ESNC-competitie. Door het label te mogen gebruiken verwachten we anderen in de distributiesector sneller te kunnen overtuigen”, besluit Gunther Aerts.