BCTN heeft bij BP in Geel een nieuwe containerterminal in gebruik genomen. Van hieruit zullen jaarlijks 20.000 containers van de chemiereus over het Albertkanaal vertrekken. Het gaat om het volume dat in het verleden werd behandeld via de terminal in Meerhout/Laakdal. “De nieuwe is een open access-terminal”, benadrukt David Huybrechts van BCTN. “We willen er ook voor andere bedrijven containers transporteren. ”

De nieuwe terminal is 2,6 ha groot. “Door de 20.000 containers ter plaatse te behandelen sparen we de 10 km uit van BP naar onze terminal in Meerhout. En nog eens de 10 km terug met de lege container. Maal 20.000 containers maakt dat op jaarbasis 400.000 vrachtwagenkilometers die worden uitgespaard”, maakt David Huybrechts de rekensom.

Exploitant BCTN beschouwt de Geelse terminal als een satellietstation van Meerhout/Laakdal, van waaruit de operationele aansturing zal gebeuren. Op jaarbasis heeft Geel een capaciteit van 30 tot 40.000 containers. “We hebben al heel wat vragen gekregen en er lopen verschillende gesprekken met andere bedrijven uit de omgeving. Na de zomer verwachten we ook een toevoer vanuit andere bedrijven.”

Capaciteit komt vrij
Door de 20.000 containers voor BP in Meerhout weg te halen, wordt daar bijkomende capaciteit gecreëerd. Meerhout zit namelijk al een tijd tegen zijn limiet aan. “Door de investering in Geel creëren we groeimogelijkheden voor onze klanten in Meerhout, zoals Nike”, aldus nog David Huybrechts.

Intussen liggen de plannen klaar voor al een volgende satellietterminal en dat bij het logistieke bedrijf Gheys in Beringen. “De vergunningstrajecten lopen. We hopen tegen april en ten laatste tegen de zomer volgend jaar te openen. Qua capaciteit zal Beringen vergelijkbaar zijn met Geel”, besluit Huybrechts.