jan peetersNa 23 jaar geeft algemeen directeur Jan Peeters van de regionale zender RTV op 1 april de fakkel door. Hij is 64 en gaat met pensioen. Fahrid Khetouta, al enkele jaren productiechef bij RTV, volgt Peeters op. Bart Timperman blijft hoofdredacteur.

Jan Peeters stond in 1993 aan de wieg van wat destijds TV Kempen heette en na de fusie met TV Mechelen werd omgevormd tot RTV. Het televisielandschap zag hij in die bijna kwarteeuw grondig veranderen. “In de beginjaren waren er in Vlaanderen enkel de BRT en VTM. Met de digitalisering is het aanbod niche- en andere zenders enorm toegenomen. Als RTV hebben we al die tijd een vaste plaats weten te behouden omdat we een uniek product maken. Regionaal nieuws heeft nog altijd een grote aantrekkingskracht.”

Commerciële concurrentie
Ook op commercieel vlak leven we anno 2016 in heel andere tijden. “De commerciële concurrentie is zeer scherp. Sinds 2008 met de financiële en gevolgd door de economische crisis zijn VTM en de SBS-zenders ook bij de regionale klanten gaan aankloppen. Dat heeft een serieuze druk op onze mogelijkheden gezet. Daarnaast is er ook de opkomst van de nieuwe media en heel het online-gegeven. Nog een belangrijk fenomeen zijn de dalende inkomsten uit overheidscommunicatie. Zowel de federale, de Vlaamse als de provinciale overheid en de steden en gemeenten hebben als gevolg van hun krappe budgettaire mogelijkheden flink gesnoeid in hun communicatiebestedingen. Onze omzet hieruit is enorm teruggevallen.”

“Als gevolg van deze tendensen hebben we een herstructurering doorgevoerd maar vorig jaar ook fors geïnvesteerd in een grondige vernieuwing. Tegenwoordig zijn Telenet en Proximus verplicht hun cijfers door te geven en stellen we vast dat ons bereik veel hoger is dan we altijd dachten. Met een bereik van 17,5% van het potentieel aantal kijkers zitten we met RTV in de top-3 van de Vlaamse regionale tv’s. Op het vlak van waardering krijgen we 7 op 10 van onze kijkers en ook daarmee zitten we in die top-3.”

Keihard werken
“De krappe budgettaire mogelijkheden betekenen dat we moeten rijden en omzien, en er elke dag voor gaan. We maken elke dag een apart nieuws voor Kempen en Mechelen, waardoor we grotere kosten hebben dan andere tv-zenders die maar 1 journaal maken. Dat betekent keihard werken en soms investeringen wat langer uitstellen.”

“In vergelijking met de grote ravage in de printmedia zoals de magazines en de huis-aan-huisbladen blijven we het goed doen. Televisie blijft het best verkochte medium. We kunnen gelukkig rekenen op trouwe adverteerders.”

Wat hij vanaf 1 april gaat doen? “Dan krijg ik gelukkig meer vrije tijd. Mijn hobby en die van mijn vrouw is het fokken en trainen van paarden. Dat is onze passie. Nee, vervelen ga ik me niet.”