Albert 1 breekt vlot bezoekersaantal van voorganger Marie Antoinette

De cast, met centraal Prins Simon de Merode.

De cast, met centraal Prins Simon de Merode.

Nu al zijn meer dan 22.000 tickets de deur uit voor de musical Albert 1, die in augustus 13 keer wordt opgevoerd op het domein van Kasteel de Merode in Westerlo. “We verwachten in totaal tussen de 27 en 30.000 toeschouwers”, zegt Prins Simon de Merode namens organisator Historalia. Het bedrijfsleven toont ook een grote interesse, want vandaag zijn al 500-vippaketten gereserveerd.

Twee jaar geleden organiseerde Historalia met Marie Antoinette een eerste groot musicalspektakel in de schaduw van Kasteel de Merode. In totaal kwamen 22.500 mensen naar de voorstellingen kijken. Met nog meer dan 2 maanden te gaan voor de première van Albert 1 op 13 augustus zijn nu al 20.000 kaarten verkocht, met daarnaast 2.000 tickets voor de try-out.

“Mensen van Thomas More hebben vorige keer een enquête gedaan bij de bezoekers en 98% zei zeer tevreden te zijn”, legt Simon de Merode uit, mede-eigenaar en bewoner van het kasteel. “We bieden een unieke ervaring, namelijk een geschiedkundig spektakel in een historische omgeving bij 1 van de oudste kastelen van Europa met 200 acteurs waarvan 10 bekende professionelen.”

Interesse van andere kastelen
De VIP-mogelijkheden zijn ook uitgebreider dan de vorige keer. Bedrijven kunnen hun relaties uitnodigen in de exclusieve Ridderzaal voor een diner door chef Felix Alen. “Ook daarvoor hebben we nu al meer reservaties dan de 350 van 2 jaar geleden”, weet Prins de Merode. “En we zijn nog volop bezig met het aanbieden van de pakketten bij bedrijven.”

Simon de Merode is lid van de Koninklijke Vereniging der Historische Woningen van België en van de European Historic Houses Association. “Ik kom geregeld in contact met andere kasteeleigenaars”, vertelt hij. Of hij al vragen heeft gekregen om de musical ook elders op te voeren? “Dat klopt”, bevestigt hij. “Meteen na Marie Antoinette al. Maar we willen nu eerst deze tweede editie afwachten en ons 100% concentreren op deze productie voor onze bezoekers in Westerlo. Maar als het hier werkt, moet het mogelijk zijn om cultuur te verspreiden naar andere kastelen.”