Wie iemand wil condoleren, kan dat vanaf deze week met een bijzonder rouwkaartje. Dat is het werk van Kathleen Weuts uit Olen, een professioneel rouwcoach en afscheidsplanner. Ze kwam op het idee om dit te gaan doen na het overlijden van haar zoontje.

Op 8 juli 2015 verloren Kathleen en haar man Koen hun net geen 1-jarig zoontje Lou. “Na ongelooflijk zware maanden besloten we dat zijn mooie en veel te korte leventje zo niet mocht eindigen”, vertelt Kathleen. “Hij zou een warme en positieve invloed op veel mensen blijven uitoefenen.” Daarom besluit het koppel in augustus 2016 een zaak op te starten: Lou’k Up coaching, consultancy & events.

Koen bleef zijn vaste job behouden, Kathleen ging naast haar deeltijdse job in het onderwijs aan de slag als actieve coach. “Het doel is mensen in beweging krijgen, weer hun eigen leven in handen laten nemen, ongeacht waar ze mee vechten, wat ze hebben meegemaakt.”

Positieve boodschap
Nu, een jaar later, is er een volgend initiatief. “Bij een overlijden worden altijd dezelfde woorden uitgesproken: veel sterkte en innige deelneming. Dat kan beter en vooral positiever, vonden we”, vertelt Kathleen Weuts. “We maakten verlieskaartjes met andere boodschappen zoals ‘Altijd welkom’, ‘Kijk omhoog’ en ‘Memories never fade’. 8 in het Nederlands en 8 in het Engels.”

De collectie werd dinsdag gelanceerd via de eigen Facebook-pagina en de reacties zijn zeer positief. “We willen de gedrukte kaartjes verkopen via bloemenwinkels en begrafenisondernemers, zo ook via een webshop. We kregen al vragen uit heel Vlaanderen.”

Tegelijk heeft de onderneemster al een volgende stap in de maak. “Naar analogie met de Pink Ribbon, het roze strikje, hebben we een pin met een veertje klaar. Hiermee willen we het taboe rond rouw en verlies doorprikken. We zijn op zoek naar een grote partner die het rouwsymbool marketinggewijs breed op de markt wil brengen.”