Eind deze maand beëindigt een 20-tal leerlingen van het Sint-Jozefinstituut (Kogeka) in Geel een bijzonder schooljaar. Ze maakten deel uit van een vernieuwde samenwerking met Voka-Kempen en een aantal Kempense bedrijven. Door veelvuldig in een bedrijf te werken, verwierven ze heel wat competenties.

Het gaat om leerlingen uit de richtingen renovatietechnieken en industriële onderhoudstechnieken die in een duaal leer- en werkervaringstraject stapten bij Renotec, Smet Group, REM-B, Stubbe Metaalbewerking en Thyssen Krupp. De leerlingen industriële onderhoudstechnieken stonden elk bijna 600 uur op de werkvloer, voor de leerlingen renovatietechnieken was dat 250 uur.

“We krijgen de kans om studenten te enthousiasmeren voor onze bedrijven en om hen een vak te leren”, zegt Pierre Stubbe, zaakvoerder van Stubbe Metaalbewerking uit Beerse. “Dankzij dit duaal leertraject leren we onze toekomstige werknemers kennen. Het imago en de aantrekkingskracht van de deelnemende bedrijven varen er wel bij en de stap vanuit de school naar een job wordt vanzelfsprekender.”

Concrete ervaring
Ook bij de school is de evaluatie positief. “Dit traject heeft onze leerlingen sterker gemaakt door hen concrete ervaring te laten opdoen in een reële arbeidsomgeving”, vult David Camps, directeur departement hout-bouw bij Kogeka aan. “Iedereen is het eens dat samenwerken werkt en dat leren op de werkvloer loont. Het traject krijgt dus volgend schooljaar zeer zeker een vervolg.”

De belangrijkste conclusie na het eerste duaal leertraject is wel dat maatwerk noodzakelijk is. “We zijn overtuigd van de kracht van dit systeem. Een sterke duale leerweg versterkt de band tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt en draagt bij tot de leercultuur in ondernemingen”, zegt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka-Kempen. “Alleen bestaat er geen standaardtraject dat past bij elke school, bij elk bedrijf en laat staan bij iedere leerling. Wanneer we het traject dus verder willen uitrollen, is extra verfijning noodzakelijk.”