Het Turnhoutse Miko heeft een boerenjaar 2017 achter de rug. De omzet steeg met 7% naar 204,8 miljoen euro terwijl ook de nettowinst flink toenam. Die bedroeg 11,3 miljoen euro, een stijging van 27,3% tegenover 2016, en is gedeeltelijk te verklaren door een eenmalige impact van de belastinghervorming.

Het koffiesegment zette een omzet neer van 108,2 miljoen euro, dat is een groei van 12% ten opzichte van 2016. De goede prestaties situeren zich vooral in de 12 landen waar Miko eigen koffieservice ondernemingen heeft. Het bedrijf is goed vertegenwoordigd in Zweden, Denemarken en Noorwegen en realiseert er nu al 20% van de omzet in de koffieserviceafdeling. Die vertegenwoordigt op zijn beurt 52,8% in de groepsomzet.

Ook in de kunststoffenafdeling ging de omzet vooruit, met 1,8% naar 96,6 miljoen euro. In België en Polen was er een sterke groei in schaaltjes voor kant-en-klaar maaltijden. Tegelijk kwam er een nieuw roomijsconcept op de markt waarbij Miko Pac als co-ontwikkelaar en producent mee de vruchten plukte.

Miko wendt 2% van de omzet van zijn Puro-koffie aan voor de aankoop en bescherming van tropisch regenwoud. In 2017 werd de kaap van 100 miljoen m2 beschermd regenwoud ruimschoots overschreden. Met Puro-koffie conserveert de onderneming nu 120 miljoen m2 tropische wouden.

15,8 miljoen investeringen in 2018
Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: “2017 werd een recordjaar. Heel wat mijlpalen werden overschreden. We waren in staat onze zeilen te draaien om optimaal mee te varen met de gunstige wind die waait binnen de economie. Voor 2018 zullen we alert zijn voor alle mogelijke uitdagingen. Met een investeringsbudget van 15,8 miljoen euro bevestigen wij alvast ons vertrouwen in de toekomst.”

De raad van bestuur stelt aan de algemene vergadering voor een dividend uit te keren van 1,7 euro bruto per aandeel.